Home / Uncategorized / Πως ήταν η Καμάρα στη Θεσσαλονίκη πριν 1600 χρόνια

Πως ήταν η Καμάρα στη Θεσσαλονίκη πριν 1600 χρόνια

Πως ήταν η Καμάρα πριν 1600 χρόνια;

Aν περνούσαμε από την Καμάρα την εποχή της κατασκευής της θα βλέπαμε αυτό που αντικρίζουμε στην αναπαράσταση. Στην πραγματικότητα η Καμάρα ήταν δύο Καμάρες εκατέρωθεν ενός μνημειακού δρόμου, που ξεκινούσε από τη Ροτόντα κ κατέληγε στο ανάκτορο του Γαλερίου. Οι δύο Καμάρες στήριζαν έναν εντυπωσιακό θόλο. Σήμερα βλέποντας προς τη Ροτόντα διατηρείται φυσικά μόνο η αριστερή (δυτική) πλευρά της.

15337420_1829517113993054_6992216078636731881_n

Από τον Νίκο Παπαοικονόμου και την σελίδα Αγνωστη Θεσσαλονίκη

thessaloniki_kamara_galerius_arch

Η Καμάρα είναι κτίσμα της εποχής της Ρωμαϊκής «Τετραρχίας» (αρχές 4ου μ.Χ. αιώνα) και αποτελεί το ένα σκέλος (δυτικό) μίας στεγασμένης στοάς, που σχηματιζόταν από αψίδες και τόξα. Κατασκευάστηκε για να τιμηθεί ο Ρωμαίος Αυτοκράτορας Γαλέριος, όταν αυτός επέστρεψε νικητής στην πόλη (περί το 306 μ.Χ.) μετά από πολέμους του κατά των Περσών. Η θριαμβική αυτή αψίδα ήταν τοποθετημένη κάθετα στην αρχαία Εγνατία, που διέσχιζε την πόλη (δυτικά προς ανατολικά) και αποτελούσε μέρος του λεγόμενου Γαλεριανού συγκροτήματος (Ρωμαϊκά Ανάκτορα), που αναπτύσσονταν κύρια νοτιοδυτικότερα, στις σημερινές πλατείες Ναυαρίνου και Ιπποδρομίου.

Πηγή:Wikipedia

Έχοντας πολλά από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των κτισμάτων μνημειακού χαρακτήρα του 4ου αιώνα μΧ., διαθέτει υπέροχα μαρμάρινα ανάγλυφα περίτεχνα σκαλισμένα που απεικονίζουν πλήθος παραστάσεων και ατόμων έχοντας έντονο αφηγηματικό και διακοσμητικό χαρακτήρα.

Η γλυπτή διακόσμηση εντυπωσιάζει ευχαρίστα τον επισκέπτη ακόμα και σήμερα, ενώ οι άφθονες παραστάσεις μπορούν να διακριθούν και να μελετηθούν με αρκετά μεγάλη ευκολία. Καθώς ο σκοπός του όλου εγχειρήματος ήταν να δοθεί έμφαση στον θρίαμβο της Ρώμης αυτής καθαυτής, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι στο επίκεντρο των σκηνών βρίσκεται ο αυτοκράτορας και τα κατορθώματα του καθώς και η αυτοκρατορική οικογένεια.

Ο αυτοκράτορας Γαλέριος (Γάϊος Γαλέριος Βαλέριος Μαξιμιανός Αύγουστος) παρουσιάζεται να επιτίθεται έφιππος ενώ ένα αετός τον προσεγγίζει και τον πλαισιώνει με ένα νικηφόρο στεφάνι. Πρόκειται επί της ουσίας για την έκφραση της δύναμης που κατέχει ο Καίσαρας, ένα βασικό και απαραίτητο στοιχείο της Ρωμαϊκής πολιτικής θεωρίας.

Οι Πέρσες στρατιώτες εμφανίζονται σημαντικά μικρότεροι σε μέγεθος, καθώς επισκιάζονται από την μορφή του αυτοκράτορα, ενώ ξεχωρίζουν από το Ανατολίτικο ντύσιμο τους. Οι περισσότερες σκηνές έχουν πολεμικό ή θριαμβικό χαρακτήρα ενώ η παρουσία ελεφάντων και κυρίως καμήλων στον Βόρειο πεσσό προσδίδει ένα τοπικό χαρακτήρα στις αφηγήσεις. Παρόν είναι και το στοιχείο της επιείκειας του Καίσαρα (clementia) που παρουσιάζεται να συγχωρεί τους ηττημένους.

Πηγή

 

Comments

comments

About Απόστολος Καζάκος

Γράφω, ένα αδιάκοπο σβήσε-γράψε,τα έχω κάνει όλα χάλια και η ζωή γράφει ανορθόγραφα το όνομά μου. Μου έχουν πει ότι δεν καταλαβαίνουν αν μιλάω σοβαρά ή όχι στα επιτουργήματά μου, άρα χρειάζεται μια δεύτερη ανάγνωση πριν σου πετάξω : «εγώ στα έλεγα». Μισοάδειο ή μισογεμάτο το ποτήρι εμένα με ενδιαφέρει τι θέλεις να μου σερβίρεις. Η δυσανεξία μου στην βλακόζη και στις φίρμες είναι δεδομένη.

%d bloggers like this: