Home / LIFE / Teachers' Coffee / e-Learning; Όχι e-υχαριστώ – Αλέξης Χαλκίδης

e-Learning; Όχι e-υχαριστώ – Αλέξης Χαλκίδης

Να βάλουμε σε κάθε αίθουσα υπολογιστές! Να έχει κάθε παιδί από ένα tablet!” Έχει γίνει σαν σταυροφορία πια και βγαίνει και το σχετικό δισκοπότηρο βέβαια. Τεμπέληδες γονείς βρήκαν καινούργιο άλλοθι ή απλά μπερδεμένοι, απελπισμένοι με την παιδεία γονείς, ψάχνουν μαγική λύση.

e δεν είναι λύση.

eχει μαλλιάσει η γλώσσα μου σε αυτό το θέμα εδώ και πολλά χρόνια. Είμαι στην Πληροφορική από το 1981. Έχω ακούσει το παραμύθι δεκάδες φορές. Κάτι αποτυχημένα πειράματα της Rainbow. Την εποχή που θα άλλαζε τον κόσμο ο Όμιλος Λαμπράκη (Τελικά πούλησαν περισσότερο “RAM” χάρη στον Περή και την Κάτια – multimedia άλλοθι για γονείς που δούλευαν ως αργά και δεν έβλεπαν τα παιδιά τους). Μετά η μανία με τους ηλεκτρονικούς “διαδραστικούς” πίνακες. Και τώρα όλοι θέλουν eLearning…

Οι πιο αστείοι είναι αυτοί που μας πρήζουν με τα eBooks. Θα πάρεις μια ταμπλέτα λέει και θα διαβάζει εκεί το παιδί τα βιβλία του. Αχά. Όπως τα λες φίλε. Θα μπορεί με δυο κινήσεις να παίζεις Angry Birds αλλά θα προτιμήσει να τελειώσει την Ηλιάδα, ε; Ακόμα πιο καταστροφικός ο τρόπος που μπήκαν προβολικά συστήματα στις αίθουσας. Γιατί κακά τα ψέματα, δεν είναι “διαδραστικό” κάτι στο οποίο απλά βάζεις μια παρουσίαση Powerpoint και μιλάς. Απλά οι καθηγητές έκατσαν και έφτιαξαν παρουσιάσεις και μονολογούνε όπως μονολογούσαν πάντα. Τα παιδιά αντιγράφουν ότι βλέπουν και… το λέμε σύγχρονη παιδεία όλο αυτό;

2c9e3b731d8b9065a879daaedd7e51f6Είμαι φανατικός οπαδός του eLearning. Για εμένα. Τον ενήλικα. Που ξέρω τι θέλω να μάθω. Και περνάω ώρες ακούγοντας σειρές διαλέξεων από τα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου επί παντός επιστητού. Για κάποιον με όρεξη δηλαδή είναι παράδεισος. Όσο πιο μικρές οι ηλικίες όμως, τόσο πιο δύσκολα δικαιολογείται. Δεν λείπουν οι πληροφορίες από τα παιδιά. Ούτε η εξοικείωση με τους υπολογιστές. Ειδικά στο ελληνικό σχολείο λείπει η ομαδικότητα. Η λογική του εκπαιδευτικού μας συστήματος επί της ουσίας είναι “να είμαι καλύτερος από τους άλλους για να μπω εγώ στο πανεπιστήμιο και όχι αυτοί”. Τι ακριβώς πιστεύετε ότι θα προσφέρει παραπάνω κάποια τεχνολογία σε αυτόν τον αγώνα;

Υπάρχει ένα σοβαρό επιχείρημα για κάποιες τεχνολογίες elearning και αυτό είναι το κόστος. Αν γίνει τόσο ακριβό πια το χαρτί – να το αντικαταστήσουμε με οθόνες. Αλλά έχετε δει κάποιο πρόγραμμα elearning να μην περιλαμβάνει τρελά έξοδα; Και μόνο η συντήρηση ενός δικτύου υπολογιστών ή tablet σε ρεαλιστικές σχολικές συνθήκες είναι άθλος!

Όπως σε πολλά άλλα πράγματα, υπάρχει η φαντασίωση ότι μπορείς να αγοράσεις μια λύση. Χωρίς να αλλάξει ο οργανισμός. Ψάχνουμε πάντα την εύκολη λύση. Αλλά ειδικά στην παιδεία, δεν υπάρχει εύκολη λύση. Η αλλαγή σε εμάς, τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και της κοινωνίας στην οποία μεγαλώνουν τα παιδιά που παιδεύουμε είναι το ζητούμενο (Αναλυτικά το σκεπτικό μου εδώ). Το σχολείο που δεν είναι μηχανογραφημένο στα βασικά του δεν μπορεί να ζητάει να περάσει στον επόμενο αιώνα τεχνολογικά με τεχνολογικές παιδαγωγικές καινοτομίες. Οι οποίες στην καλύτερη περίπτωση είναι πειραματικές και σίγουρα απαιτούν πρόσθετους πόρους και ανθρωποώρες για την υλοποίησή τους.

Σε άλλα θέματα αν θέλετε πιστέψτε το παραμύθι των εξ ουρανού λύσεων. Στην παιδεία ο μόνος τρόπος είναι μακροπρόθεσμος και αρχίζει από εμάς. Α, και κάντε οι ίδιοι λίγο eLearning. Τόσα και τόσα είναι διαθέσιμα online, δοκιμάστε ένα τουλάχιστον πριν ζητήσετε να το “φορέσουμε” στα παιδιά μας…

Comments

comments

About Αλέξης Χαλκίδης

«Στείλτε ένα σύντομο bio και μια φωτογραφία ανφάς.» Ναι ρε, θα σου τυλίξω τα επιτεύγματά μου σε λαδόκολλα φαστφουντάδικη, τώρα αμέσως… απ’όλα το θες; Το κρέας είναι χοιρινό. Low fat κοτόπουλα και μπούρδες δεν παίζουν, δεν έχουν ποτέ την ίδια γεύση με «αληθινό» σουβλάκι και το ξέρεις. Μισός Έλληνας, μισός Άγγλος είμαι αλλά ξέρω πιο μισό έχει την γεύση. Με εξαίρεση τις σπουδές στην Αγγλία, σαν τα κομμάτια λίπος στο καλαμάκι, τρώω την πατρίδα μου με τα άσχημά της μια ζωή επειδή λατρεύω τα καλά της. Τζατζίκι. Πάντα. What you see is what you get. Χύμα στο κύμα και όποιοι αντέξουν. Αν ψάχνετε καλλωπισμούς της αλήθειας, αν δεν αντέχετε σήμερα την έντονη γεύση της πραγματικότητας, μην με διαβάσετε. Τα ζώδια δεν ισχύουν. Καθόλου. Αν κάνετε ομοιοπαθητική είστε ηλίθιοι. Τελείως. Αν νομίζετε ότι μας ψεκάζουν πηδήξτε από τα ίδια αεροπλάνα. Κρεμμύδι εξαρτάται από το πρόγραμμα της υπόλοιπης ημέρας. Πατάτες, κέτσαπ και μουστάρδες δεν έχουν θέση σε σουβλάκι πίτα. Πολλοί με περνάνε για Σαλονικιό αλλά δεν είμαι. Πολλοί gay μου την πέφτουν αλλά δεν είμαι. Δεν κρίνω κανέναν, δεν έχω καν την ικανότητα να κάνω διακρίσεις λόγω ηλικίας, φύλου, ράτσας ή οτιδήποτε. Απλά προσπαθώ να ξέρω τι είμαι και δεν είμαι από αυτούς που ανέχονται να τρώνε πολλά άμυλα μαζί. Στο περιτύλιγμα η πίτα μου είναι λίγο καμένη πια στην μέση ηλικία αλλά βαστάει καλά. Βίτσιο με οτιδήποτε περιλαμβάνει φύση και αθλητισμό, έτσι σε στυλ «αφού βρέθηκα σε ένα καγιάκ, ας το πάω μέχρι το επόμενο νησί». Μερικοί με περνάνε για τεχνολογομανή επειδή ασχολούμαι από μικρός και συγγράφω για αυτά. Προσπαθώ να σκέφτομαι. Οπότε τυλίξτε με σε όποια κόλλα θέλετε τελικά. Είμαι αθεράπευτα αισιόδοξος ότι αν φάμε μαζί 2-3 φορές θα γνωριστούμε καλύτερα και θα μας αρέσει όλους τελικά. Καλή όρεξη. http://www.alexanderchalkidis.com/blog