Home / TALK TO ME / Persona Grata Testimonials / Η “Αυτογονία” του Αύγουστου Κορτώ στο θεατρικό σανίδι από τη Μιράντα Κατσίβελου.

Η “Αυτογονία” του Αύγουστου Κορτώ στο θεατρικό σανίδι από τη Μιράντα Κατσίβελου.

 

12498817_10206523046809496_53582240_n@επιμέλεια Άννα Μουσογιάννη

Αν ο Θεός είχε γούστο, δεν θα ήμασταν τώρα εδώ.

Τα φώτα σβήνουν. Οι προβολείς ανάβουν και η ιστορία ξεκινά.

Η Virginia Woolf, η Sylvia Plath και η Sarah Kane ανεβαίνουν στο θεατρικό σανίδι και καλούνται να συγκρουστούν με τα θέλω τους απο τη ζωή και από το θάνατο. Ο απεσταλμένος του θεού Κώστας (Καρυωτάκης) είναι αυτός που θα τις καθοδηγήσει να επιλέξουν τι είναι πιο λυτρωτικό τελικά : η ζωή ή ο θάνατος;

Τι ήταν αυτό άραγε που τις οδήγησε να κόψουν το νήμα της ζωής τους; Η απάντηση έρχεται στο τέλος του έργου..

Αυτογονία αυτολεξεί σημαίνει η αυτόματη γένεση από ανόργανη ύλη ενός ενόργανου όντος. Τι θέλει να μας πει ο Κορτώ άραγε μέσα από αυτό το εγχείρημα;

Ο ίδιος μας θέτει το ερώτημα: Τι θα έκαναν αν οι ίδιοι που αποφάσισαν να κόψουν το νήμα  της ζωής τους, αποφάσιζαν να ξαναγεννηθούν;

Εμείς βρήκαμε τη Μιράντα Κατσιβέλου – όπου σκηνοθετεί το έργο-  ή Sarah Kane – στη σκηνή- λίγο πριν την παράσταση και τις κλέψαμε μερικές ατάκες/απόψεις για την Αυτογονία…

pizap.com14562284504753

Γιατί αυτό το έργο;
Μου έκλεισε το μάτι και μου ψυθίρισε ειρωνικά ¨Φύγε τρέχοντας¨. Και έκατσα.

Τι πραγματεύεται;
Αναφέρεται σε τρεις αυτόχειρες συγγραφείς (Virginia Woolf, Sylvia Plath, Sarah Kane). Πραγματεύεται την ευκαιρία που τους δίνεται από τον Θεό να ξαναγεννηθούν. Αρωγός της εξέλιξης και καθοδηγητής των τριών γυναικών είναι ο Κώστας Καρυωτάκης.

• Αυτογονία με δικές σου λέξεις.
Η δημιουργία ενός οργανισμού εκ του μη όντως. Ή, όπως μας λέει και ο Αύγουστος Κορτώ, η μετάβαση από το θάνατο στη ζωή με δική μας ευθύνη.

Ο Κορτώ πραγματεύεται τη ζωή και το θάνατο και μια δεύτερη ευκαιρία να ξαναζήσεις. Εσύ ποιά ζωή θα επέλεγες;
Για μένα, δεύτερη ζωή, δεν έχει!

Αν επέλεγες μια δεύτερη ευκαιρία να ζήσεις ποιά θα ήταν αυτή; Δεν είναι αλήθεια σα να αναιρείς ό,τι έχεις βιώσει;
Δε μπορώ να απαντήσω σε αυτό διότι αυτή τη στιγμή, ζώ αυτή τη ζωή που μπορεί να είναι και η πρώτη και η τελευταία ευκαιρία μου. Σίγουρα όμως δεν αναιρώ τη ζωή μου.

Εσύ ποιό τρόπο θα επέλεγες να αυτοκτονήσεις;
Αγαπώ τη ζωή και η αυτοκτονία δεν είναι στα πλάνα μου…

Υποδύεσαι στο έργο τη Σάρα Κέιν. Γιατί επέλεξες αυτό το ρόλο;
Ήθελα να ρίξω μια ματιά στη Σάρα Κέιν ξεχνώντας το τραγικό της τέλος. Ξεχνόντας το έργο της. Ήθελα να τη μάθω και είχα τη περιέργεια άν της μοιάζω. Να την ακούσω και να τη ζήσω. Με τα έργα που ανέβαζε, προσπαθούσε να αναπαραστήσει την πραγματικότητα χωρίς περιορισμούς και χωρίς όρια, “ενοχλώντας” τον θεατή μέχρι να γίνει κομμάτι της παράστασης. Με ενόχλησε…

• Πόσο σε αντιπροσωπεύει;
Πιο πολύ απ’όλα με αντιπροσωπεύει ο τρόπος έκφρασής της. Για να σου δώσω ένα παράδειγμα, κάπως, κάπου, κάποτε η Σάρα Κέιν και ο αντισυμβατικός χαρακτήρας της οδηγούνται σε σύγκρουση με το ακαδημαϊκό κατεστημένο. Το πανεπιστήμιο είναι ένα περιβάλλον αρτηριοσκληρωτικών ανθρώπων που κοιτάζουν να συντρίψουν την ελεύθερη έκφραση. Ένας καθηγητής την κατηγορεί πως κάποιο από τα δοκίμιά της είναι πορνογράφημα. Η απάντησή της είναι άμεση και άκρως δυναμική: Του πετάει στα μούτρα περιοδικά πορνό. Deja vu.

Η Σάρα Κέιν απαγχονίστηκε με ένα κορδόνι στην ψυχιατρική κλινική όπου νοσηλευόταν. Ποια λέξη σου έρχεται πρώτη στο μυαλό όταν σκέπτεσαι αυτή τη σκηνη.
Δεν είναι λέξη το πρώτο πράγμα που μου έρχεται στο μυαλό, αλλά μια εικόνα. Η Σάρα κρεμασμένη με ένα πλατύ χαμόγελο ικανοποίησης ότι επιτέλους τα κατάφερε, giving the finger στη ζωή της.

Γνωρίζοντας ότι το ζήτημα της αυτοχειρίας είναι πολύ λεπτό εσύ θεωρείς ότι ο άνθρωπος έχει το δικαίωμα να θέτει τέλος στη ζωή του; Παίρνει τελικά τα ηνία ή απλά παραιτείται;
O άνθρωπος έχει το δικαίωμα να διαχειρίζεται τη ζωή του, το θάνατό του και τη κάθε του στιγμή. Αρκεί να το κάνει με πλήρη συνείδηση και χωρίς εξωτερικές επιρροές. Τότε, ακόμα και η αυτοκτονία, είναι επιλογή και όχι παραίτηση. Αν και θεωρώ ότι η πράξη της αυτοκτονίας, κάθε άλλο παρά παραίτηση είναι. Όπως έλεγε και η ίδια η Κέιν, «κανένας αυτόχειρας δε σκέφτηκε ποτέ το θάνατό του».

Αγαπημένη σου ατάκα από το έργο.
«Αν ο Θεός είχε γούστο, δεν θα ήμασταν τώρα εδώ.»

Σε κάποια στιγμή η Σάρα λέει στις άλλες δύο :”Είναι γιατί γεννηθήκατε σε μια εποχή που το άγγιγμα θεωρούνταν λάθος και δινόταν με λάθος τρόπο. Είναι όπως με τα χάπια. Οι άνθρωποι τώρα μαθαίνουν να αγγίζονται”. Εσυ πιστεύεις ότι αυτές οι διάσημες χειρίστριες του λόγου γεννήθηκαν σε λάθος εποχή; Πόση ανάγκη έχουμε τελικά από ένα άγγιγμα;
Είχαμε, έχουμε και πάντα θα έχουμε ανάγκη από το άγγιγμα.

Με μια λέξη να μου χαρακτηρίσεις την κάθε μια : Βιρτζίνια, Σάρα, Σύλβια
Νερό, Αέρας, Φωτιά.

Μου έρχεται στο μυαλό το βιβλίο του Κουντερα «η αβάσταχτη ελαφρότητα του είναι» και η νιτσεϊκή θεωρία περί αιώνιας επιστροφής που επικαλείται στον πρόλογο του. Ότι δηλαδή άλλη βαρύτητα θα δίναμε στις πράξεις μας, στην ίδια τη ζωή μας γενικότερα αν καλούμασταν να τη ζήσουμε ξανά και ξανά. Τι πιστεύεις για τις ηρωίδες της αυτογονίας; Θα επέλεγαν την αυτοχειρία αντί να έρχονται με το δίλλημα αν έπρεπε να ξαναζήσουν;
Σαφώς και θα επέλεγαν την αυτοχειρία. Ξανά και ξανά. Με την αυτοχειρία τους, επέλεξαν να δώσουν τέλος στο μαρτύριο της ζωής τους. Η ζωή ήταν ένα ατέλειωτο βάρος που θέλησαν να πετάξουν από πάνω τους. Στην περίπτωση της Κορτωικής Αυτογονίας, η νέα γέννηση γίνεται εν λευκώ, χωρίς αίσθηση της προηγούμενης ζωής. Χωρίς συναίσθηση λοιπόν, είναι μοιραίο οι ηρωίδες να καταλήξουν στο ίδιο αποτέλεσμα που τις έφερες εξ αρχής αντιμέτωπες με αυτό το δίλημμα-το θάνατο.

Ποιές οι προσδοκίες σου από το έργο αυτό. Ανεβάζεις τον πήχη ψηλά…
Το έργο από μόνο του είχε ήδη ψηλά τον πήχη, έχοντας αυτόν το συγγραφέα και αυτές τις ηρωίδες. Όσο για μένα, η νεκροψία θα δείξει…

Κλείνοντας γιατί έχεις και μια παράσταση μπροστά σου σε λίγο, δυο λόγια για τον Αύγουστο Κορτώ;

Το μόνο που μπορώ να πω για τον Αύγουστο Κορτώ είναι: ευχαριστώ, πίστη , έμπνευση.  Η ψυχή , ο πατέρας , ο δημιουργός της Αυτογονίας. Ευχαριστώ για την τεράστια εμπιστοσύνη που μου έδειξε και για τη στήριξη του.Είναι ο καλλιτεχνικος μου πατέρας,το παραδέχομαι.

Η Μιράντα Κατσιβέλου είναι ηθοποιός και σκηνοθετης. Πτυχιούχος της σχολής Διοίκηση Επιχειρήσεων στη Πάτρα. με σεμινάρια: Διεθνούς και Στρατηγικού Marketing-Δημόσιες Σχέσεις, Διαφήμιση και ΜΜΕ.Το 2013 αποφοιτησε απο τη Δραματική σχολή:”ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ” Μιμή Ντενίση. Η πρωτη της δουλεια ήταν η “Αληκτώ” σε κείμενο και σκηνοθεσια. Έχει σκηνοθετήσει διάφορα video clip καλλιτεχνων. Αυτό τον καιρό στο θέατρο Αλκμήνη σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στη παράσταση “Αυτογονια” του Αύγουστου Κορτω ενώ έχει ξεκινήσει γυρίσματα για τη πρώτη της μικρού μήκους ταινία.

info:

ΚΕΙΜΕΝΟ: Αύγουστος Κορτώ
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ : Μιράντα Κατσιβέλου
ΣΚΗΝΙΚΑ : Χρήστος Γράπας
ΚΟΥΣΤΟΥΜΙΑ: Αργυρώ Καλλιάφα
ΗΘΟΠΟΙΟΙ : Σταυριανός Κιναλόπουλος, Στέλλα Σαπουνάκη, Έυη Τσάφου, Μιράντα Κατσιβέλου
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΦΩΤΙΣΜΟΥ: Μανώλης Μπράτσης
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ : Άντζυ Νομικού
ΓΡΑΦΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Σταυριανός Κιναλόπουλος

Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:30
{πρεμιέρα: Δευτέρα 15 Φεβρουαρίου}
Τιμή εισητηρίου 10 ευρώ , 5 ευρώ-μειωμένο
τηλ. κρατήσεων: 210 3428650

 

pizap.com14559850708811

Κλείνοντας εγώ ένα θα σας πω : Μην τη χάσετε την παράσταση! Και σας αποχαιρετώ βάζοντας τη δική μου μουσική πινελιά!

 

 

Comments

comments

About Άννα Μουσογιάννη

Μότο μου: Αμαρτία είναι να μην ονειρεύεσαι, να μην ερωτεύεσαι, να μην γελάς, να μην κάνεις τρέλες…να μην είσαι ο εαυτός σου!! Λατρεύω το διάβασμα, τη μουσική, τη γυμναστική, τις προκλήσεις και τους ανθρώπους που με κάνουν να χαμογελώ! Μου αρέσει να μαθαίνω, να ανακαλύπτω και να εξελίσσομαι. Γι αυτό οι σπουδές και τα σεμινάρια για μένα δεν τελειώνουν ποτέ. So, I keep walking! Πώς θα με χαρακτήριζα; Συναισθηματική ρεαλίστρια! Όταν αυτά τα δύο μαλώνουν –κάτι που συμβαίνει συχνά- εγώ γράφω!
x

Check Also

Φυγάς… – Άννα Μουσογιάννη

    Ό,τι ονειρεύτηκα τόσα και τόσα βράδια, Ό,τι πεθύμησα με τόση ...

Η δύναμη μέσα στην αδυναμία κρύβεται! -Άννα Μουσογιάννη

“Βαρέθηκα να είμαι δύνατή” φώναξε με λύσσα την ώρα που έκλεινε την ...